Tugasan: Membina Peta Minda
Main dan Perkembagan Kanak-kanak
3 kriteria pengalaman belajar kanak-kanak yang optimum
|
- pembelajaran melalui pengalaman langsung
- penglibatan diri secara aktif
- kebebasan belajar (gaya belajar, gaya berfikir, minat , masa)
Membolehan kanak-kanak :
1. membentuk konsep abstrak (main dengan objek)
2. membentuk kemahiran fizikal (main sensorimotor)
3. membentuk kemahiran bersosial (main asosiatif dan koperatif)
4. membuat persedian dan menguasai situasi kehidupan harian (main simbolik dan sosiodramatik)
5. menguasai kemahiran bertutur dengan bahasa yang sesuai (main sosiodramatik)
6. membentuk kemahiran literasi (permainan bahasa)
7. memperkukuh dan mengaplikasi kemahiran dalam situasi kehidupan harian (aktiviti pengayaan)
Kepentingan Main Dalam Perkembangan Kanak-kanak
H. Spencer | Melepaskan tenaga badan yang berlebihan |
Sigmud Fred | Cara untuk mengurangkan emosi kebimbingan dan mengawal emosi |
Jean Piaget | Menggerakkan perkembagan kognitif dan memperkukuh pembelajaran yang baharu (dalam suasana relaks) |
Lev Vygotsky | Membina semula realiti tanpa pengaruh situasi @ halangan dan menggerakkan perkembangan intelek (scr x langsung) |
- Kepentingan ‘MAIN’ :
* main = penting dalam perkembangan emosi dan intelek
Konteks Pendidikan ‘MAIN’ :
- Sesuatu kaedah dan teknik mengajar yang memberi peluang kepada murid melakukan aktiviti berpura-pura di bawah keadaan terkawal
- Mengembangkan potensi jasmani, rohani, sosial, dan intelek serta mengukuhkan kemahiran-kemahiran yang baharu dipelajari.
- penggunaan kaedah/ teknik mengajar: sosiadrama, demonstrasi, main peranan...
Langkah melaksanakan Aktiviti Permainan
- Jill Hadfield: Permainan diajar mlli demonstrasi dan x secara penerangan lisan shj.
0 comments:
Post a Comment