My ads

Wednesday, January 26, 2011

Nota Ringkas Bab 2

2.PERANAN GURU DALAM PBD
1)Persekitaran Pembelajaran Yg Kondusif
• Konsep Persekitaran Pembelajaran ;
 Iklim & bdy BD scr menyeluruh yg merangkumi aspek kmnksi, r/bntuk, pelan lantai, s/atur fzkl, kebolehan guru m’urus
 Borich (1996) ;
*B’unsur p’saingan – guru b’sifat autokratik, P&P b’pusat’n guru, p’saingan pupuk motivasi di klgn pljr.
*Koperatif – menekan’n sft k/= ant pljr & guru sbg pembimbing shj
*Individualistik – penyempurnaan tgs scr pribadi dgn bntuan gru yg minimum.
 Guru perlu m’pelbagai’n p’sktrn p’bljrn ikut thp kebolehan murid


• Persekitaran Fizikal
 Keselamatan & perlindungan ;
* Bgnn skolah yg baik & melindungi
*Lgkh kslmtn dlm makmal
 Kontek Sosial ;
*S/atur meja menentu’n kebolehan b’interaksi ant pljr.
*Gaya auditorium, seminar, b’semuka, kluster, barisan melintang, kump b’4, bntuk ladam kuda.
*Memaksimum’n kontek
o Elak b’diri 1 tempat spnjg masa
o Adakan kontek mata dgn pljr
o Beri soalan kpd pljr di blkg
o Tkr tmpt duduk pljr
 Identifikasi Simbolik ;
*Mklmt guru & pljr (mnt, pncpaian, kgmrn)
*Hiasan BD ;
o Pamer’n hasil kerja mrd
o Wujud’n papan bulletin tematik
o Tampal’n p’kataan (‘Slmt Pg’)
 Penyempurnaan Tugas ;
*Merujuk kpd pelbagai tgs & xtvt :
o Individu/kump
o Alat multimedia/internet
o Xtvt ikut stesen/litar
o Amali/lthn b’tulis
*Guru perlu sediakan bhn ikut xtvt
- Keseronokan ;
*Sejauh mana BD menarik bg gru & pljr
*Lgkh yg blh dilaksana’n :
o Cat BD dgn warna lembut
o Sedia’n kaw yg t’buka
o Guna’n permaidani
 Pertumbuhan & perkembangan ;
*sedia’n bhn & peluang bg mrd meneroka, memerhati, m’kaji, m’uji & menemui.

• Persekitaran Psiko-Sosial
 Kprihatinana gru t’hdp kebajikan mrd dlm kls yg diajar merangkumi iklim emosi keseluruhan
 Faktor yg m’pengaruhi persekitaran p/sosial :
 Kemahitan hub m’sia
*Hub baik akan wujud’n interaksi 2 hala yg b’sifat ramah & produktif
- Kem hub m’sia umum :
*Beramah mesra *B’sikap positif
*Kem m’dgr *beri kata pujian
- Kem hub m’sia dgn pljr :
*terap’n nilai murni dlm pgjrn
*memodel’n sifat sopan santun
*m’beri lynn baik
*sanggup m’bantu scr b’terusan
*guna pengukuh verbal & b’sft behavioral
- Kem hub m’sia dgn rakan sejawat
*m’beri sokongan kpd org lain
*b’kongsi beban tugas/kerja
*tolak ansur (m’beri & menerima)
*memimpin & mengikut
- Kem m’sia dgn i/b & p’jaga
*B’komunikasi dgn kerap & jelas
*maklum’n xtvt yg dirancang
*maklum’n mslh pmbljrn anak2
*rncg xtvt utk masa dpn (kelas pemulihan)
*minta k/= i/b utk m’bimbing anak mrk
 T/jawab guru & pljr kpd p’sekitaran p/sosial
 T/jwb guru :
*maklum’n jenis p’sekitaran yg p/sosial yg dikehendaki
*wujud’n p’sekitaran kondusif
*kekal’n p’sekitaran yg tlh wujud
 T/jwb pljr :
*bljr (ilmu, kem, sikap & nilai)
*penglibatan (xtvt kelas)
*blh dipercayai (penyempurnaan tugas)
*m’beri sokongan
*b’interaksi scr +ve
 Pengekalan p’sekitaran p/sosial
 Modeling
*mengajar melalui teladan
*perilaku, ktrampilan, cara pemikiran
 Pengukuhan lisan
*p’gunaan kata2
*terima kasih, saya m’hargai usaha awak
 Perjumpaan kelas
*menyelesai’n isu ant pljr & guru scr t’buka
*kebisingan, p’gaduhan, mslh akademik
 Kerja b’pasukan
*xtvt mudah & menyeronok’n
*memupuk smgt kekitaan & kolaborasi
 Perbincangan scr individu
*jika mslh pljr b’kenaan xsesuai dibincang’n scr beramai2
• Peraturan & prosedur BD
 Jenis p’aturan yg dibentuk b’gantung kpd pendekatan yg diguna’n (b’pusat’n ?)
 P’aturan pntg sbg garis panduan kpd pljr
 P’aturan m’garis’n jangkaan umum / piawaian t/laku pljr
 Peraturan BD :
* mklum ttg p’aturan & prosedur sekolah
- t/laku spesifik yg dilarang mutlak
- konsekuen dr mslh t/laku
- tgs p’tadbiran yg dilaku’n oleh guru kls
*rancang p’aturan BD
-senarai p’aturan xmesti t’lalu pnjg
- 5-8 p’aturan sdh memadai
*libat’n pljr dlm p’bntkn p’aturan
-pupuk perasaan kepunyaan & b’t/jwb
-bt p’bincangan (stuju/x)
-mt pljr bg cdgn & undi
 Prosedur BD
o Prosedur bg p’gunaan kaw BD
*mja guru, mja mrd, tmpt smpn brg, tnds, sdt bacaan.
o Prosedur P&P
*Tumpuan pljr *pglbtn pljr
*Komunikasi pljr *mt bmbgn
*xtvt lain2
o Transisi msk-keluar BD
*tentu’n =/ada b’baris / jln =2
*senyap, xganggu kls lain
o Prosedur bg kerja kump kcl
*beri mrd2 arahan yg jls
o Prosedur bg xtvt kump koperatif
*m’bntuk (undi, s/rela, ditntu’n guru)
*p’aturan b’kerja dlm kump
o Prosedur umum
*edaran & kutipan bhn (sblm-slps)
*gangguan luar jangkaan
*pusat sumber
*kantin (xberebut)
*lthn kebakaran (laluan & pth arahan)
• Rutin BD
 Kepentingan memudah’n tgs guru
Jmt’n masa
Mdh’n pmbljrn mrd
 Rutin :
o Ketibaan mrd
o Ambil kdtgn mrd & papar jadual xtvt
o Spnjg ms waktu p’sekolahan
o Tamat waktu sekolah
2)Pengurusan pentaksiran dlm BD
• Kepentingan :
o Knl pasti =/ada mtlmt pgjrn t’capai
o Rncg tndkn susulan yg wajar diambil (kls pemulihan/pgyaan)
o Smk smula kndgn & frmat pntksran bg pasti’n b’padanan dg nisi & kaedah pgjrn
• Proses penyediaan ujian & peperiksaan :
o Fasa I ; sblm ujian/peksa
*guru kumpul’n bhn b’kaitan (sukatan, soalan lps, bku rjkan)
*Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) :
- 1 rjukan asas b’tujuan m’gubal item ujian
- b’dasar’n sukatan ikut tjuk /sub tjuk
- ujian sklh biasa b’dsr’n Taxanomi Bloom
- bil soalan b’gantung kpd kpntgn tjuk
- soalan selaras dgn kognitif mrd
- JSU dpt mngkt’n kesahan soalan ujian
*elemen dlm ujian
Pengetahuan kefahaman Aplikasi analisis Sintesis penilaian
o Fasa II ; Semasa Ujian /Peksa
*bil item diagih’n = byk kpd p’gubal
*soalan lps dibawa sbg rjkn bkn ditiru
*p’gubalan soalan b’dsr’n JSU
*guru sedia’n draf & bt moderasi
*bt pindaan jika perlu
*buang semua kertas yg ada contengan
o Fasa III ; Selepas ujian/peksa
*krts soalan diftostat ikut bil
*disimpan dlm blik kebal/b’kunci
• Pentadbiran Ujian /Peksa
o Keselamatan : Disimpan di tempat yg slmt
o Syarat2 pengujian
- Prosedur pengujian : penyediaan blik, nama calon,jadual peksa
- Persekitaran pengujian
*persekitaran kondusif
*xda pengumuman guna PA sistem
*lampu, kipas, meja, kerusi
- Bahan pengujian
*Ketua pgws pasti’n semua bhn ckp
- Pentadbiran ujian/peksa
*arahan yg jls ttg masa & format item
- Prosedur pasca ujian/peksa
*kertas soalan dikutip/x
3)Pengurusan Sumber Maklumat Murid
Data mklmt pljr : sgla mklmt ttg mrd scr
individu yg xt’msk nota / rekod simpanan guru /ahli pro yg b’tauliah utk kegunaan peribadi
• Penyimpanan data mklmt peribadi mrd
o Prosedur pentadbiran
- Semua rekod disimpan spnjg pljr di skolah
- Rekod mrd thn 6 akan dipindah ke skolah men trs, bkn jd hak peribadi
o Unsur sulit
- Rekod a/d sulit & xblh disemak tnp kbnrn
- Ahli professional yg t’lbt dlm pend pljr (keunselor, guru, i/bapa, doctor, polis)
o Penyimpanan & p’hapusan
- Disimpan di tmpt khas spnjg tmph pmbljrn /skrg2nya 3 thn
- Sbg rjukan utk biasiswa, p’calonan angrah
o Jenis-jenis rekod
- peribadi dlm bku pndftrn
- kemajuan mrd ; prestasi koko/ku
- behavioral ; mklmt dsplin, ujian psikologi piawai spt inventori kerjaya
- kshtn fzkl ; peykt jika ada, rkd imunisasi
- kumulatif ; pelbagai mklmt pljr
• Kepentingan
o Guru : meningkat’n kualiti pgjrn mrk
o Mrd : bukti pencapaian
o i/bapa : rjukan ambil tndkn susulan
o phk pntdbir : sumber mklmt kpd polis, kbjkn, prbtan dll

0 comments:

Post a Comment