1.PENGURUSAN BILIK DARJAH SEKOLAH RENDAH
1)konsep pengurusan bilik darjah
· Definisi PBD :
-Lemlech ; PBD diibaratkan sbg okestra dlm khdpn BD yg perlu’n kurikulm, pylgrn prosedur & sumber pgjrn
-Hall ; 1 usaha b’terusan & m’jd proses orientasi pylgrn melibat’n aspek memotivasi’n pljr utk bljr, menyedia’n arahan & mklmt yg b’sesuaian & m’urus’n kerja pljr
-Doyle ; 1 proses selesai’n mslh b’hubung dgn p’turan dlm BD
-Kesimpulan ; proses yg dilaksana’n o guru dlm memasti’n bhw pmbljrn serta pgjrn dpt dilaksana’n dgn sebaiknya yg trt merangkumi penerapan dspln & t/tertib dlm BD
· Konsep BD T/Kerja
Sis Ekologi
Tempat Kerja
§ Guru ; mrncg, m’ajar, mengawal, menilai, m’beri dorongan
§ Murid ; pglbtn xtif, siap’n tgsn, patuh arahan
Guru & murid (penduduk)
Interaksi P&P (kelangsungan hidup)
§ Ekologi peribadi (kepercayaan, keperluan, pglmn, l/blkg)
§ Ekologi BD ; semua pljr perlu sesuai’n ekologi diri dlm BD utk b’jaya
· Ciri2 BD (Doyle 1986) :
§ B’bagai dimensi ; guru & pljr ada pelbagai peranan dlm BD
§ Unsur serentak ; byk perkara b’laku dlm masa sama (cth : guru trg’n konsep & cuba pantau kfmn pljr)
§ Kesegeraan ; kdr pantas b’lakunya sesuatu kejadian kpd pljr & kesannya
§ Ketidakbolehramalan ; byk perkara luar jangkaan blh b’laku dlm BD
§ Keterbukaan ; guru b’sifat t’buka & terima pndgn w/pun dr pljr
§ Sejarah ; guru perlu menyimpan rekod (cth : prstasi, kshtn dll)
· Tugas Pengurus :
§ Urus P & P dgn rncg strategi yg sesuai bg pljr
§ Urus persekitaran pmbljrn (fzlk & p/sosial)
2)Ciri-ciri guru yg efektif dlm PBD
· Kualiti peribadi
§ B’kemahiran komunikasi, t’urus, b’ilmu, mudah didampingi, ceria, b’semangat, fasih
§ Dimensi efektif ;
*berani m’hadapi cbrn *tgk’n prinsip, *keadilan sosial, *t’buka,
*ketabahan hati, *keyakinan
*rendah diri *keazaman tgi
§ Komitmen ;
*m’laksana’n tgs dgn baik & teliti, menunai’n janji
*M’beri tumpuan kpd tgs2 pntg & hntr pd waktu ditetap’n.
*Komited pntg utk guru kwl rs kcw dlm BD
§ Tanggungjawab ;
*Utama’n kewajipan t’hadap murid
*Pemegang amanah ngra
*Pgjrn yg b’kualiti
§ Integriti ;
*Nilai amanah, jujur & saksama
*M’m’lihara kpntgn murid (xambil ksmptn)
*Melaksana’n tgs dgn ketelusan hati
*B’pegang kpd etika keguruan
· Kompetensi Pengajaran & Pembelajaran
§ Peranan guru hari ini ;
*Sbg fasi b’banding penyampaian mklmt
*Perekabentuk kebolehan pljr
§ Kompetensi P & P dlm dri guru ;
*Kndgn m/pljrn – menguasai fakta, istilah & knsep umum dlm disiplin b’kaitan
*Strategi pgjrn – konstruktivis & beri peluang pljr b’kolaborasi & bina makna sndri
*Kmhrn penentuan mtlmt & prncgn pgjrn – b’usaha capai mtlmt dlm wktu yg ada & bt rfleksi bg menambahbaikan pgjrn
*Kmhrn pgrsn BD – wujud’n p’sekitaran kondusif (bntk p’aturan, pantau xtvt & tangani t/laku b’masalah)
*Kmhrn motivasi – strategi utk memotivasi’n pljr & xtvt yg m’bangkit’n kebolehan mrk.
*Kmhrn komunikasi – lisan & b/lisan
*Kmhrn teknologi – sbg alat sokongan bljr
· Penghayatan Dan Amalan Nilai
§ Nilai : asas kpd p’bentukan sikap, persepsi, motivasi & p’sonaliti (INTAN,1993)
§ Nilai2 dlm perkhidmatan awam ;
*Amanah *Ikhlas *Dedikasi
*Tekun *Berdisiplin *B’kerja/=
*B’budi mulia *B’syukur
§ Tonggak 12 ; m’hargai masa, ketekunan, keserono’n b’kerja, baik hati, nikmat m’cipta kesederhanaan, kebijaksanaan, kesabaran,
§ Nilai dihayati & diamalkan dlm tugas.
0 comments:
Post a Comment