Tajuk : Pendidikan Prasekolah.
Pendidikan Awal Kanak-kanak.
Kurikulum Pendidikan Awal Kanak-kanak.
Berasal daripada perkataan Latin ( curere )
Laluan dari satu peringkat ke satu peringkat.
Dalam bidang pendidikan menurut Kliebard 1982 kurikulum ialah jurusan pengajian yang diikuti di sekolah.
Manakala menurut R.M Gagne 1974 kurikulum ialah satu siri unit atau isi kandungan yang disusun.
Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979.
Segala rancangan pendidikan yang dikendlikan oleh sesebuah sekolah atau institusi pelajaran untuk mencapai matlamat pendidikan.
Kurikulum sekolah terbahagi kepada 2 iaitu :
I. Bahagian yang meliputi sukatan pelajaran dan kandungan mata pelajaran serta segala kegiatan pengajaran dan pembelajaran.
II. Pendidikan luar bilik darjah seperti kegiatan sukan, persatuan, pasukan berpakaian seragam dan lain-lain.
Konsep dan Istilah Kurikulum.
Kurikulum - satu rancangan bagi satu proses P&P yang dipertahankan.
Pelajaran - satu unit P&P yang padu dan direka bentuk untuk disempurnakan
dalam pengajaran.
Pengajaran - Tindakan melaksanakan kurikulum iaitu mengajarkannya tetapi ia
akan berubah mengikut masa atau keadaan.
Tanggapan terhadap Kurikulum.
Kurikulum sebagai pengalaman.
Membimbing murid-murid memperoleh hasil pembelajaran yang ditetapkan, dirancang dan dikemukakan oleh pihak sekolah.
Kurikulum sebagai usaha.
Usaha yang menyeluruh untuk membimbing murid memperoleh hasil pelajaran.
Menyampaikan prinsip dan unsur utama dan dikemukan dengan berkesan secara praktikal.
Kurikulum sebagai rancangan.
Rancangan pembelajaran bagi memperoleh pelbagai tujuan menyeluruh dan objektif spesifik yang berkaitan.
Dibina oleh pusat persekolahan untuk sesuatu populasi murid sekolah menurut Saylor & Alexander 1974.
Kurikulum sebagai objektif.
KK tidak berkaitan dengan apa yang dilakukan oelh murid dalam sesuatu pembelajaran.
Menitikberatkan perkara yang akan dipelajari sebagai kesan daripada apa yang dilakukan oleh mereka.
Menitikberatkan perlakuan dan bukan apa yang dilakukan.
Kurikulum sebagai pelajaran.
Dokumen bertulis yang melakarkan isi matapelajaran yang akan diajar.
Apa sahaja yang diajar di sekolah merupakan kandunagan matapelajaran yang diajar menerusi pelbagai matapelajaran.
Walaupun disusun dalam pelbagai cara isi pelajaran tetap merupakan teras kurikulum.
Kurikulum sebagai Pembina insan.
Kurikulum ialah pengetahuan dan pengalaman yang dibina semula oleh murid.
Mengaitkan proses, pembinaan semula pengalaman.
Kurikulum sebagai unsur kebudayaan.
Pilihan daripada pelbagai unsure budaya yang terdiri daripada ciri sejagat, nilai am dan aspek khusus.
Jenis – Jenis Kurikulum.
Kurikulum nyata
tersurat ( sukatan pelajaran yang ditetapkan )
mematuhi peraturan, jadual waktu dan kegiatan kurikulum.
Melibatkan segala bentuk aktiviti atau kegiatan sekolah.
Formal, dorancang, dan tersurat.
Kurikulum akademik
( Eropah. Asia Barat, Amerika )
Berasaskan pengetahuan.
Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah.
Kurikulum Humanistik
Kehendak dan minat pelajar ( sifat manusia )
Kesedaran kehandak sendiri dan kemampuan yang boleh memberi makna kepada hidup.
Penyatuan tiga unsure iaitu emosi, pemikiran dan perlakuan.
Peranan guru ialah mengajar dengan penuh perasaan.
Kurikulum Pegembangan Pusat Kognitif.
Mengembangkan pemikiran palajar supaya setiap prose situ mampu berfungsi samada bagi menyelesaikan sesuatu masalah atau menimbulkan keadaan yang bermasalah.
Kurikulum Teknologi.
Apa sahaja matlamat yang ditentukan boleh dicapai.
Diakaitkan dengan penggunaan hardware.
Contoh2 Prasekolah di Malaysia:
SK Prasekolah ( Annex ), TASKA, TADIKA, TABIKA, TADIKA KEMAS, TADIKA PERPADUAN, BADAN AGAMA ( Buddish, Kristian, Polis/Tentera )
Kurikulum Tersembunyi.
Lahir daripada sekolah sebagai organisasi.
Gordon ( 1957 ) berpendapat bahawa terdapat 3 perkara dalam kurikulum tersirat iaitu:
v Ada kaitan antara perlaksanaan pelajaran dengan status dan peranan murid di sekolah.
v Cliques dan Faction ( Geng ) banyak mempenagruhi perlakuan remaja dan mempengaruhi pencapaian.
v Sistem informal ini besar pengaruh dan sentiasa menjadi sumber konflik kepada guru.
Murid mempelajari bagaimana berinteraksi dengan masyarakat sekeliling.
Sekolah adalah masa peralihan masa peralihan antara zaman kanak-kanak ke zaman dewasa.
Menyedari kehendak individu yang perlu dikorbankan demi kepentingan orang ramai dan peraturan yang wujud kerana ia diperlukan.
Latar Belakang Perancangan Kurukulum dan Pengajaran.
Satu proses yang kompleks
Pemikiran divergent ( usaha awal )
Pemikiran convergent ( menerbitksn idea atau buah fikiran)
Idea mula diterbitkan dan diperluaskan dan dihakusi ke dalam set pengajaran.
Cadangan permulaan untuk membina kurikulum dan pengajaran.
Tujuan Prasekolah :
Fikirkan, buat justifikasi, gambaran apa yang akan diajar.
Pengalaman - pengalaman yang berkaitan dengan tujuan tersebut.
Fikirkan apa kandungan, proses dan kaedah yang digunakan untuk menyampaikan pengajaran dan pembelajaran.
Faktor- faktor yang mempengaruhu kurikulum.
Tidak berlaku sendiri tanpa sebab-sebab yang munasabah.
Berlaku sejajar dengan kemajuan masyarakat dan negara.
Dianggap sebagai satu proses yang dinamik dan seimbang.
a) Faktor Masyarakat.
Kurikulum digubal dan dilaksanakan mengikut kehendak dan desakan masyarakat.
Masyarakat menentukan samada kurikulum itu sesuai atau tidak denagn kehendak mereka.
Tidak mudah untuk memenuhi semua tuntutan masyarakat terhadap kurikulum dan sumbangannya pada budaya lebih-lebih lagi dalam masyarakat yang kompleks dan mengalami perubahan yang pesat.
Penilaian atau kajian yang berterusan adalah diperlukan untuk memastikan matlamat dan kehendak masyarakat benar0benar terlaksana.
Masyarakat industri ( penekanan terhadap ciri- ciri ekonomi, politik, sosila dan budaya masyarakat ).
Masyarakat pertanian mempunyai ciri-ciri kurikulum yang berbeza.
b) Faktor Politik.
Perkembangan kurikulum dipengaruhi proses politik kerana setiap kali pucuk kepimpinan sesebuah negara itu bertukar maka setiap kali kurikulum akan dikaji semula.
Pada ketika kedatangan British di Malaysia dasar pendidikan bertujuan menjadikan penduduk Melayu bekerja sebagai petani.
Setelah mencapai kemerdekaan dasar pendidkan berubah dan berkembang.
Kurikulum pendidikan merupakan aktiviti yang boleh membentuk keperibadian dan perwatakan individu yang lebih baik dan yang boleh membawa kea rah perpaduan.
c) Faktor Pembangunan Negara dan Perkembangan Dunia.
Perkembangan teknologi telah membawa perubahna yang pesat kepada kehidupan manusia di muka bumi.
Sejajar dengan pembangunan negara dan perkembangan dunia.
Perlu menitikberatkan matapelajaran sains dan kemahiran teknik atau vokasional kerana tenaga kerja yang mahir diperlukan di dalam zaman yang berteknologi dan canggih ini.
d) Perubahan social.
Sekolah merupakan tempat menayalurkan pengetahuan dan melatih kemahiran akademik.
Sekolah juga merupakan agen social.
Melalui pendidikan di sekolah nilai-nilai social diperlukan dalam masyarakat dan negara diserapkan.
Pelajar di sekolah didedahkan dengan pelbagai masalah social dan runtuhan moral atau akhlak.
Perkembangan kurikulum dibentuk sejajar.
e) Faktor Perancangan dan Perlaksanaan Kurikulum.
Perubahan yang begitu pesat dalam masyarakat dan dunia membuatkan kurikulum hari ini perlu disesuaikan mengikut peredaran masa.
Ketanggungjawab menyemak semula kurikulum yang wujud dari masa ke semasa.
Perancangan kurikulum sentiasa peka dengan perubahan yang timbul serta bersedia mencari penyelesaian dalam mengubah kurikulum tersebut kea rah yang lebih baik.
Perancang kurikulum merupakan orang yang penting dalam menentukan perkembangan kurikulum.
f) Faktor murid, kehendak dan keperluan.
Pelajar mempunyao kehendak dan keperluan asas.
Contohnya sperti kese;amatan, kasih sayang, masyarakat dan kehendak penyempurnaan diri.
g) Perkembangan ilmu dan kepentingannya.
Ilmu bersifat dinamik dan sentiasa berkembang.
Perkembangannya disebarkan kepada masyarakat melalui perancangan kurikulum yang kemas dan sesuai.
h) Kehendak perubahan terhadap kurikulum.
Proses perubahan adalah proses yang berterusan dalam pusingan perancangan kurikulum.
Perubahan atau pembaharuan diberi perhatian setelah mendapat pandangan daripada pihak tertentu.
Perlaksanaan kurikulum baru ( KBSR ) dan ( KBSM ) adalah ekoran daripada kajian semula yang dilakukan oleh Lapor ann Jawatan Kuasa Kabinet Mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran yang dikeluarkan pada tahun 1979.
Dalam kumpulan cari bahan-bahan berikut :
1) Nyatakan kelemahan kurikulum lama.
a. Kurikulum KBSR
b. Kurikulum KBSM
2) Apakah terkandungan dalam :
a. Kurikulum baru sekolah rendah.
b. Prinsip-prinsip utama KBSR.
3) Apakah terkandung dalam :
a. Kurikulum Bersepadu KBSM.
b. Prinsip-prinsip KBSM.
Latar Belakang Kurikulum.
Pembangunan kurikulum adalah satu proses yang dinamik dan berterusan.
Penambahbaikan kurikulum sekolah rendah ( KBSR )
1983 – Kurikulum Baru Sekolah Rendah
1993 – Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah.
2003 – KBSR ( Semakan )
Penambahbaikan Program Pra Sekolah.
1986 - Buku Panduan Pra.Malaysia.
1993 - Garis Panduan Kurikulum Pendidikan Pra. Malaysia.
2003 - Kurikulum Pra. Kebangsaan.
Kurikulum berasal daripada perkataan Latin – Laluan dalam pertandingan.
Kurikulum mempunyai :
Matlamat
Isi Kandungan
Proses pembelajaran dan pengajaran.
Faktor – faktor utama kebersanan perlaksanaan kurikulum.
Ilmu dan isi kandungan kurikulum.
Kemahiran guru.
Premis ( kemudahan )
Sumber ( kewangan )
Murid
K/K Berpusat.
Ilmu dan Kandungan Kurikulum.
Komponen Bahasa dan Komunikasi.
Media pengantar yang digunakan oleh guru dan kanak-kanak prasekolah.
Kefahaman dan pertuturan kanak-kanak berbeza mengikut tahap kumpulan umur.
Penting supaya guru memahami cara berinteraksi dengan kanak-kanak.
Pengajaran lebih berkesan dengan megaplikasikan pengerahuan yang sesuai dengan tahap keupayaan kanak-kanak.
Kompenen Perkembangan Kognitif.
Kanak-kanak mengunakan deria untuk memahami dan meneroka persekitaran mereka.
Bagi mengalami, memahami dan mengetahui.
Kanak-kanak membina konsep dan mengunakan bahan yang konkrit.
Aktiviti yang melibatkan perkembangan kognitif perlu dilaksanakan secara tidak formal.
Komponen Pendidikan Kerohanian dan Moral.
Menyedari dan percaya kepada Tuhan.
Bersyukur dengan pemberian Tuhan, berakhlak mulia dan berpegang kepada nilai-nilai murni.
Pemupukan nilai Isalm dan nilai murni masyarakat berbilang kaum.
Melahirkan rakyat Malayssia yang percaya kepada Tuhan, berperibadi mulia, bertanggungjawab dan berupaya mencapai kesejahteraan diri, keluarga, masyarakat dan Negara.
Komponen Perkembangan Sosioemosi.
Kanak-kanak berpuas hati dan yakin apabila dapat melakukan dengan mencapai kemahiran menerusi daya usaha sendiri.
Kank-kanak menyesuaikan diri dengan rakan sebaya, keluarga dan ahli komuniti.
Memupuk nilai-nilai rohani dan moral.
Komponen Pekembangan Fizikal.
Tubuh badan sihat memerlukan makanan dan aktiviti pergerakan yang dapat membantu pertumbuhan kanak-kanak.
Aktiviti fizikal pada peringkat prasekolah perlu dirancang dengan menyesuaikan tahap umur dan keupayaan kanak-kanak.
Komponen Kreativiti dan estetika.
Melukis, menghayati dan menghargai alam sekitar.
Kualiti Seorang Guru
Kecindan – suasana yang ceria membantu perkembangan emosi kanak-
kanak.
Anjal – bersikap boleh mudah ubah serta megubah suai aktiviti yang
dirancang jika keadaan tidak sesuai.
Mesra – menyesuaikan diri dengan kanak-kanak kerana kemesraan guru
dapat mengimbangi emosi kanak-kanak.
Matang - ketika berhadapan dengan masalah kanak-kanak dengan tidak
membawa masalah peribadi ke kelas serta profiesional dalam
kerja.
Besikap terbuka
- memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memberi pendapat kerana
kanak-kanak yang diterima pendapatnya akan merasa dirinya dihargai dan
meningkatkan keyakinan diri.
Anjakan
- bersedia mempelajari pengetahuan dan maklumat baru dan meyesuaikan diri
dengan perubahan persekitaran.
Menyediakan persekitaran yang menarik.
- ABM yang sesuai dengan umur dan tahap perkembangan kognitif serta susun atur alatan dalam keadaan yang selamat.
Kecekapan Bahasa
- Menggunakan laras bahasa dengan jelas dan mudah difahami kanak-kanak.
0 comments:
Post a Comment