2.PERANAN GURU DALAM PBD
1)Persekitaran Pembelajaran Yg Kondusif
• Konsep Persekitaran Pembelajaran ;
Iklim & bdy BD scr menyeluruh yg merangkumi aspek kmnksi, r/bntuk, pelan lantai, s/atur fzkl, kebolehan guru m’urus
Borich (1996) ;
*B’unsur p’saingan – guru b’sifat autokratik, P&P b’pusat’n guru, p’saingan pupuk motivasi di klgn pljr.
*Koperatif – menekan’n sft k/= ant pljr & guru sbg pembimbing shj
*Individualistik – penyempurnaan tgs scr pribadi dgn bntuan gru yg minimum.
Guru perlu m’pelbagai’n p’sktrn p’bljrn ikut thp kebolehan murid
Wednesday, January 26, 2011
Nota Ringkas Bab 1
1.PENGURUSAN BILIK DARJAH SEKOLAH RENDAH
1)konsep pengurusan bilik darjah
· Definisi PBD :
-Lemlech ; PBD diibaratkan sbg okestra dlm khdpn BD yg perlu’n kurikulm, pylgrn prosedur & sumber pgjrn
-Hall ; 1 usaha b’terusan & m’jd proses orientasi pylgrn melibat’n aspek memotivasi’n pljr utk bljr, menyedia’n arahan & mklmt yg b’sesuaian & m’urus’n kerja pljr
-Doyle ; 1 proses selesai’n mslh b’hubung dgn p’turan dlm BD
-Kesimpulan ; proses yg dilaksana’n o guru dlm memasti’n bhw pmbljrn serta pgjrn dpt dilaksana’n dgn sebaiknya yg trt merangkumi penerapan dspln & t/tertib dlm BD
· Konsep BD T/Kerja
Sis Ekologi
Tempat Kerja
§ Guru ; mrncg, m’ajar, mengawal, menilai, m’beri dorongan
§ Murid ; pglbtn xtif, siap’n tgsn, patuh arahan
Guru & murid (penduduk)
Interaksi P&P (kelangsungan hidup)
§ Ekologi peribadi (kepercayaan, keperluan, pglmn, l/blkg)
§ Ekologi BD ; semua pljr perlu sesuai’n ekologi diri dlm BD utk b’jaya
· Ciri2 BD (Doyle 1986) :
§ B’bagai dimensi ; guru & pljr ada pelbagai peranan dlm BD
§ Unsur serentak ; byk perkara b’laku dlm masa sama (cth : guru trg’n konsep & cuba pantau kfmn pljr)
§ Kesegeraan ; kdr pantas b’lakunya sesuatu kejadian kpd pljr & kesannya
§ Ketidakbolehramalan ; byk perkara luar jangkaan blh b’laku dlm BD
§ Keterbukaan ; guru b’sifat t’buka & terima pndgn w/pun dr pljr
§ Sejarah ; guru perlu menyimpan rekod (cth : prstasi, kshtn dll)
· Tugas Pengurus :
§ Urus P & P dgn rncg strategi yg sesuai bg pljr
§ Urus persekitaran pmbljrn (fzlk & p/sosial)
2)Ciri-ciri guru yg efektif dlm PBD
· Kualiti peribadi
§ B’kemahiran komunikasi, t’urus, b’ilmu, mudah didampingi, ceria, b’semangat, fasih
§ Dimensi efektif ;
*berani m’hadapi cbrn *tgk’n prinsip, *keadilan sosial, *t’buka,
*ketabahan hati, *keyakinan
*rendah diri *keazaman tgi
§ Komitmen ;
*m’laksana’n tgs dgn baik & teliti, menunai’n janji
*M’beri tumpuan kpd tgs2 pntg & hntr pd waktu ditetap’n.
*Komited pntg utk guru kwl rs kcw dlm BD
§ Tanggungjawab ;
*Utama’n kewajipan t’hadap murid
*Pemegang amanah ngra
*Pgjrn yg b’kualiti
§ Integriti ;
*Nilai amanah, jujur & saksama
*M’m’lihara kpntgn murid (xambil ksmptn)
*Melaksana’n tgs dgn ketelusan hati
*B’pegang kpd etika keguruan
· Kompetensi Pengajaran & Pembelajaran
§ Peranan guru hari ini ;
*Sbg fasi b’banding penyampaian mklmt
*Perekabentuk kebolehan pljr
§ Kompetensi P & P dlm dri guru ;
*Kndgn m/pljrn – menguasai fakta, istilah & knsep umum dlm disiplin b’kaitan
*Strategi pgjrn – konstruktivis & beri peluang pljr b’kolaborasi & bina makna sndri
*Kmhrn penentuan mtlmt & prncgn pgjrn – b’usaha capai mtlmt dlm wktu yg ada & bt rfleksi bg menambahbaikan pgjrn
*Kmhrn pgrsn BD – wujud’n p’sekitaran kondusif (bntk p’aturan, pantau xtvt & tangani t/laku b’masalah)
*Kmhrn motivasi – strategi utk memotivasi’n pljr & xtvt yg m’bangkit’n kebolehan mrk.
*Kmhrn komunikasi – lisan & b/lisan
*Kmhrn teknologi – sbg alat sokongan bljr
· Penghayatan Dan Amalan Nilai
§ Nilai : asas kpd p’bentukan sikap, persepsi, motivasi & p’sonaliti (INTAN,1993)
§ Nilai2 dlm perkhidmatan awam ;
*Amanah *Ikhlas *Dedikasi
*Tekun *Berdisiplin *B’kerja/=
*B’budi mulia *B’syukur
§ Tonggak 12 ; m’hargai masa, ketekunan, keserono’n b’kerja, baik hati, nikmat m’cipta kesederhanaan, kebijaksanaan, kesabaran,
§ Nilai dihayati & diamalkan dlm tugas.
BCN 3105: 识字、写字、阅读教学 5
识字教学一般步骤:
· 提出生字
- 生字较多的长课文,可以集中提出生字,然后再学习课文。
- 生字较少的短课文,可以随课文讲读的顺序提出生字。
- 方法:谈话法、提问法、股市方法介绍、指导观察实物,幻灯片或插图。
· 教学生字
- 音、形、义紧密结合。
· 复习巩固
· 运用生字
- 复述、造句、说话等。
Labels:
BCN 3105: 识字、写字、阅读教学
BCN 3105: 识字、写字、阅读教学 4
3.0 字义教学方法
• 对学生运用词语、培养他们读写能力。必须“字不离词。”
• 教学:
- 以直接的具体刺激物作为理解词义的途径,把抽象与具体形象刺激物相联系。
- 利用学生已掌握的词义去理解新的词义。
- 把词义与学生的亲身体验或实际情景结合起来。
- 进行同义词、近义词、反义词比较。
- 指导学生把学过的词语在语言实践中运用,听、说、读、写过程中理解。
• 对学生运用词语、培养他们读写能力。必须“字不离词。”
• 教学:
- 以直接的具体刺激物作为理解词义的途径,把抽象与具体形象刺激物相联系。
- 利用学生已掌握的词义去理解新的词义。
- 把词义与学生的亲身体验或实际情景结合起来。
- 进行同义词、近义词、反义词比较。
- 指导学生把学过的词语在语言实践中运用,听、说、读、写过程中理解。
Labels:
BCN 3105: 识字、写字、阅读教学
BCN 3105: 识字、写字、阅读教学 3
2.0 字形教学方法
· 目的在于使学生认清字形、牢记字形,掌握字的笔顺、笔画、偏旁部首及间架结构,进而提高识字能力,减少错别字。
· 分析法
- 按笔顺分析笔画。
- 教导独体字,要教好基本笔画,让学生掌握好零件,再认清每个笔画的位置和顺序。
- 合体字教学,要教好偏旁部首,掌握部件。
- 指导方法:分析笔画、部件、书空。
- 注:笔顺分析法(独体字教学);部件分析法(合体字教学);造字分析法(利用汉字的造字特点来识记字形)。
Labels:
BCN 3105: 识字、写字、阅读教学
Subscribe to:
Posts (Atom)