tag:blogger.com,1999:blog-61537823397695789742024-03-13T20:05:26.339+08:00Tree BuilderTree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.comBlogger227125tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-18142373514616068442011-11-05T08:26:00.001+08:002011-11-05T08:27:01.197+08:00Bayi Dijumpai, Rupanya Anak Sendiri4/11/11 SEGAMAT: Pada 26 Ogos lalu, seorang lelaki mendakwa menemui seorang bayi ditinggalkan di depan sebuah pasar raya di bandar ini dan Selasa lalu, dia ditahan selepas siasatan polis mendapati suspek adalah bapa bayi malang itu. Tindakan bijak pegawai penyiasat kes yang meminta lelaki berusia 21 tahun itu untuk menyerahkan sampel asid deoxyribonucleic (DNA) selepas mendapati hidung bayi Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-77770780591778980802011-11-05T08:12:00.001+08:002011-11-05T08:12:46.585+08:0025 Batang Paku Dalam Kaki5/11/11 Mangsa tak alami komplikasi JAKARTA: Lebih 25 batang paku dikeluarkan daripada kaki seorang kanak-kanak perempuan yang disyaki dimasukkan oleh seseorang, kata doktor yang bertanggungjawab melakukan pembedahan itu semalam. “Objek ditemui pada kaki kanak-kanak ini dimasukkan dari luar,” kata Dr Kamaruddin Said ketika memberitahu Metro TV bagi meredakan tanggapan orang ramai yang kononnya Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-63913988809224776262011-10-08T15:11:00.001+08:002011-10-08T15:11:46.381+08:00Serik“Seorang siswazah bernama Maimun, 22 tahun didapati bersalah kerana telah melakukan hubungan seks di luar nikah bersama seorang lelaki bernama Samat Ali, juga 22 tahun. Maimun yang kini sedang mengandung tiga bulan juga didapati bersalah kerana telah mencuba menggugurkan anak di dalam kandungannya itu. Kedua-dua pesalah dijatuhkan hukuman penjara dua tahun. Memandangkan keadaan Maimun yang sedangTree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-32472372909513560032011-10-08T15:10:00.003+08:002011-10-08T15:10:54.776+08:00Sediakan Payung Sebelum Hujan “Sediakan payung sebelum hujan!” “Sekarang musim panas cik kak oi mana ada hujan turun!” “Tak semestinya tunggu hujan baru nak sediakan payung. Kalau tak ada payung apabila hujan turun macam mana? Baru nak cari kedai payung? Pinjam orang payung? Dengar aku cakap sediakan payung sebelum hujan.” Lazimnya, pada setiap bulan dua belas, kebanyakan syarikat memberi bonus kepada Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-55314786189450576102011-10-08T15:10:00.001+08:002011-10-08T15:10:14.918+08:00Salah Siapa "Apa salah aku??!! Apa salah aku??!!!Cakap pada aku apa salah aku!!!" jerit Pak Rashid dengan tubuhnya disandar di pintu biliknya dan dadanya ditepuk tepuk beberapa kali. "Mengucap bang Rashid mengucap! Bawa istighfar banyak banyak. Ini bukan caranya untuk melepaskan geram!" Mak Timah isteri Pak Rashid cuba melegakan keadaan yang sememangnya hangat bak air panas yang baru mendidih. Mak Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-78495632423141079772011-10-08T15:09:00.001+08:002011-10-08T15:09:14.475+08:00Pergi Tak Kembali"Aaarrrrggggghhhhhh!!!! Baaaannnnggggsssssaaaattttttt !!!!" Angin di luar amat bertiup sepoi sepoi bahasa, mengasyikkan mereka yang mengantuk tetapi bukan bagi dirinya yang baru menyambut hari jadinya yang kelima belas, tidak berapa lama dahulu. Hatinya amat pedih sekali. Pedih yang teramat dirasainya. Pedih memendam segala kekecewaan yang amat sangat. "Ya Tuhan! Kenapa aku diseksa? Kenapa?! Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-12161187338837283872011-10-08T15:08:00.001+08:002011-10-08T15:08:25.204+08:00Pentas Kehidupan Nina pulang ke rumah lewat pada hari itu. Hari itu merupakan hari yang paling bahagia dalam hidupnya selama dua puluh lima tahun. Biasanya Nina akan bermuram durja selepas pementasannya dan tidak bergaul dengan teman-temannya yang sama bergiat aktif dalam dunia pementasan. Nina dikatakan seorang yang "anti-sosial", namun dia tidak hidup bagaikan katak di bawah tempurung. Setiap Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-58109862093801070982011-10-08T15:06:00.001+08:002011-10-08T15:06:51.731+08:00Maafkan Abang Sayang "Sorry lah yang. Abang sibuk. Lain hari kita jumpa ok?" "Tapi abang dah janji nak jumpa Efa minggu ni!" "Abang betul betul minta maaf. Abang tak boleh abaikan kerja begitu sahaja." "Dah seminggu Efa tak jumpa abang tau!" "Ok!Ok! Abang janji abang akan luangkan masa untuk Efa bila kerja abang semua dah selesai. Abang bawa Efa ke Sentosa ok?" "Ok. Janji tau!" Efa tersenyum simpul. Hatinya Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-67951369842743477332011-10-08T15:05:00.001+08:002011-10-08T15:06:04.626+08:00Cita-cita Sham “Girls!! Kau tengok mat yang baru masuk gate tu. Cun lah. Eh ini mesti budak year one.” “Aah lah. Fulamak! Power. Tak pernah aku nampak lelaki cun macam gitu. Eh budak year one ke? Manalah tahu dia cuma pelawat aje.” “Tak lah aku rasa dia budak year one. Kau tengok tu dia bawak file lambang kolej nie.” “Hoi. Mentel eh korang semua. Dah gi masuk, kuliah nak dekat mula,” teriak Siti. “Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-14849757636072769812011-10-08T15:04:00.001+08:002011-10-08T15:04:56.520+08:00BahalaCAK! CAK! CAK! CAK! CAK! "Hoi! Jaga-jaga! Nanti dihempap oleh pokok tu pulak," teriak Kassim kepada kami semua. Pokok jati yang tua itu pun jatuh mencium tanah dengan bunyi yang kuat. Nasib baik kami berada jauh dari situ. Kami adalah pelatih-pelatih silat dari Kumpulan Silat Ilham Melayang yang bertapak di kawasan barat Pulau Harimau Berpura. Kami diarahkan oleh mahaguru kami supaya menebang Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-4647318682800135162011-10-08T15:02:00.002+08:002011-10-08T15:03:37.312+08:00Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) merupakan satu isu semasa hangat sejak bermula pelaksanaannya. Isu PPSMI terkini adalah mengenai Perarakan Anti-PPSMI yang berlaku pada 7 Mac 2009. Ekoran daripadanya, timbul semula persoalan yang sering dipertikaikan selama ini samada PPSMI wajar diteruskan atau harus dimansuhkan.Untuk menyelesaikan persoalan Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-39487122006717422712011-10-08T15:01:00.001+08:002011-10-08T15:01:14.659+08:00FUNGSI BM Mengapakah Bahasa Melayu dipilih sebagai Bahasa Kebangsaan Malaysia? Sebelum membincangkan sebab pemilihan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan Malaysia, konteks Bahasa Kebangsaan perlu dijelaskan terlebih dahulu. Pada pendapat saya, Bahasa Kebangsaan bermaksud bahasa yang mewakili suatu bangsa dan memberi identiti kepada bangsa tersebut. Maka, pengenalan Bahasa Kebangsaan adalah Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-39405196494268603432011-10-08T14:58:00.002+08:002011-10-08T15:02:07.896+08:00Bincangkan kemampuan BM memainkan peranan dalam era globalisasi khususnya dalam memenuhi konsep dunia tanpa sempadan.
Pada pendapat saya, peranan yang dimainkan oleh Bahasa Malaysia akan merosot dalam era globalisasi terutamanya dalam konteks dunia tanpa sempadan. Kenapakah saya berkata demikian? Berikut akan saya terangkan secara terperinci.
Seperti yang kita sedia maklum, Bahasa Inggeris merupakan bahasa antarabangsa. Apabila kita berjumpa dengan warga asing seperti orang Jepun, orang Bangladesh, orangTree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-81723601320613152882011-10-08T14:56:00.001+08:002011-10-08T14:56:28.839+08:00Gadis Di Bus StopGadis Di Bus Stop “Cepatlah Kadir. Nanti terlepaslah.” “Eh, Mat boleh relaks tak? Kalau kau nak kau kejarlah sendiri. Kalau kau nak tolong angkat beg aku ini tak apa juga!” “Lembab betul kawan aku ni. Nak kata gemuk tak gemuk tapi jalan macam pompan!” “Eh, Dir mulut jaga sikit. Pompan punya pasal aku yang kau kutuk eh!” Ah! Malas aku nak tunggu si Kadir. Nanti terlepas pula tengok si molek tu. Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-73900418376140577412011-09-30T14:38:00.002+08:002011-09-30T14:41:27.376+08:00楚辞部分疑难解答楚辞部分疑难解答
(中央电大隋慧娟)
1. 楚辞体具有那些诗体特征?这些特征的形成和楚地的乐曲、民歌有什么关系?
楚辞作为一种新诗体,具有以下明显的文体特征:
(1)篇章体制的宏伟繁复。楚辞的大部分作品篇章都比较长,比如《离骚》全诗有三
百七十三句,二千四百多字;而《天问》全诗有三百五十多句,一千五百多字。其他如宋玉创作的《九辩》等也都是长篇大作。与北方的乐歌《诗经》作品相比,这些作品不仅篇章比较长大,而且还有许多复杂的体制形式。如长诗《离骚》的末尾有“乱”,《涉江》、《哀郢》、《怀沙》、《招魂》的篇末也有乱,而《抽思》的体制更复杂,不仅有乱,还有少歌和倡。而这些,在《诗经》里都是很没有的。篇章体制的宏伟繁复因此成为是楚辞区别于《诗经》,独立为一种新诗体的重要文体特征之一。
(2)独特的句式、语调。楚辞与《诗经》在篇章体制上有很大的不同,在句式和语调上则有着更明显的差异。
Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-46684142060287912852011-08-20T07:59:00.002+08:002011-08-20T08:00:36.372+08:00SDPDownload:
SDP Pendekatan Bertema
kanak-kanak dan seni
integrasi
SDP hubungkaitan
SDP integrasi
Learning Thru the arts
Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-22905146674908360902011-08-19T21:57:00.001+08:002011-08-19T21:57:25.159+08:00谜语谜语 谜语的定义、种类和特点 定义: 谜语是一种暗射事物或文字等供人猜测的隐语。 种类: 谜语的内容非常广泛,大致可以分为事谜、物谜、字谜。灯谜、诗文谜筹。 特点: · 谜语是民间文学的一种形式,通常根据事物的形态、习性、用途等特征.;甩比喻、拟人手法和通俗生动的语言编成顺口的韵文,让人去想象、猜测。 · 谜语一般有谜面、谜底、谜目三部分构成。谜面和谜底实际上构成一种比喻关系。谜面是喻体,是事物形象化的说明;谜底是本体,是让人猜测的事物本身;谜目是对猜测范围的揭示,通常随谜而注出,如“打一物品”、“打一字”等。 谜浯教学的意义 小学语文教材中的谜语,一般有谜面和谜底两个部分构成,都属于物谜,猜测中常有“山重水复疑无路,柳暗花明又一村”的快感,是寓教于乐、儿重喜爱的一种形式。 谜语教学的要点 · 从分析字词入手,进行逻辑思考、悟出特征 谜语中的谜底特征、是用含蓄简练的谜面语言表达的。因此Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-18040625931501794892011-08-19T21:55:00.001+08:002011-08-19T21:55:20.869+08:00诗歌诗歌 诗歌的定义、种类和特点 定义: 诗歌是高度集中概括现实生活的文学作品。在形式上具有鲜明的形象、凝练的语言,丰富 的想像、和谐的节奏感。 种类: 从文学角度,可分现代诗、古诗、童诗、儿歌等;从表达手法与作品内容,可分写景、抒 情、介绍科学知识等。 特点: · 用简练的语言、短小的篇幅集中地反映社会生活。 · 包含着强烈的感情,具有丰富的想象。 · 音乐美:节奏鲜明,韵律和谐 · 形式美:行列与句子的特殊形式 诗歌教学意义 · 丰富学生的情感,发展想象力、审美能力,有利于朗读和背诵的训练。 是个教学的要点: (1) 激发情感,引入意境,力求共鸣 一为了使学生更好地感知课文内容、产生相应情感、领会诗的意境,应注意联系生活实际,读诗前应有些准备工作。如:介绍诗人时代背景及创作动机;展示相关图片、幻灯;从旧诗文导入新诗,引导学生回忆生活等。 (2) 诗歌语言精练含蓄,要品透字、词、句,Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-7522373920742496282011-08-19T21:54:00.001+08:002011-08-19T21:54:24.547+08:00议论文议论文 议论文的定义、种类和特点 定义: 议论文是论事说理的文章。通过摆事实、讲道理论述某种观点或反驳某种观点,发表自己的主张张,批评别人的意见的一种文体。 种类: 论人、论事、论理。小学课本中的议论文不多,只有论事的演讲稿和辩论稿。 特点: · 表达方式:注重以理服人,以议论为主要表达方式,但议论文中往往加插说明,因此也称论说文。 · 语言 - 准确性(说理精确,语言鲜明生动) - 鲜明性(感情分明,态度明确) - 既括性(勇于简要,语言精炼) - 生动性(气势夺人,感染力强) · 三要素 - 论点:作者对某一事情或事物所持的看法和主张。论点出现方式一一现于标题/开门见山/篇末点题/渗透全文 - 论据一用来证明论点的根据或理由。 · 类别——事实论据(以确凿事例、史例、统计数据作为证明论点的根据)。有针对性、有代表性,真实可靠。 · 理论论据(以自然科学原理、定律、等作为证明论点的Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-71557586267296698752011-08-19T21:52:00.001+08:002011-08-19T21:52:47.743+08:00戏剧戏剧 戏剧的定义和特点 定义: 戏剧是以文学剧本为基础,以演员的语言、动作、扮演角色为中心。运用美术、音乐。舞 蹈、舞台技术等多种艺术来塑造人物形象,反映社会生活,表达思想的综合性舞台艺术。 儿童戏剧文学是指专门为儿童戏剧演出或阅读的文本、简称剧本。 种类: 儿童戏剧文学可按不同分类标准划分类别。 · 按儿重戏剧的艺术形式来分。可分为歌剧。舞台剧、歌舞剧、话剧、木偶剧和课本剧等。 · 按场次划分。可分为多幕剧、场景据(在同个舞台背景下进行多个场次演出)和独幕剧。 · 按题材分类,可以分为历史剧和现代剧。 · 按内容分类。可分悲剧、喜剧和正剧(悲喜剧) 特点: · 适合舞台演出 剧本一般能把发生在不同地点和较长的事件,集中在有限的空间(舞台)和时间(演出时间)表现出来。因此,篇幅不能太长,人物不能太多,场景也不能过多变换。 · 有集中、尖锐的矛盾冲突 各种文学都要表现社会的矛盾和冲突,但Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-12506149043068534652011-08-02T21:41:00.001+08:002011-08-02T21:41:26.137+08:00Seni Dalam Pendidikan (SDP) Nota Downloads Topik 1 Topik 2 Topik 3 Topik 4 Topik 5 Topik 6 Topik 7 Topik 8 Topik 9 Topik 10 Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-42825682145291676482011-07-14T19:26:00.001+08:002011-07-14T19:26:50.361+08:00说明文教学: 说明文的定义/种类和特点 定义: 说明为主要表达方式,对客观事物或事理进行介绍或解说的一种文体。例如:对某一种事物的性状、构造、性能、用途进行介绍,或对某一问题发生的原因、发展、结果加以说明。 种类: 在小学语文教材中说明文也占了相当的比例。这些说明文大都属于科学知识说明文,主要是介绍自然、地理、历史、生物等知识。 特点: 1. 科学性与准确性(对事物的介绍必须是科学的:内容符合客观实际,决不能夸大或缩小,更不能歪曲事实或主观臆造;语言准确严密。) 2. 客观性(冷静客观地介绍,不带主观色彩) 3. 知识性(说明文的内容,使人获得新知识) 4. 通俗性(说明文的语言,通俗易懂) 5. 条理性(说明文的结构,言而有序) 文体区别: · 说明文主要表达方式是说明,不想记叙文,对事物或人进行生动叙述、描绘,也不想议论文那样针对某个观点进行逻辑论证。 · 说明文冷静客观介绍,不Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-19903321948313936192011-07-12T23:07:00.001+08:002011-07-12T23:08:01.515+08:00故事教学: 故事 故事的定义、种类和特点 定义: 故事,本指叙事性文学作品中一系列有因果关系的生活事件。它侧重于事件过程的描述,强调情节的生动性和连贯性,而对人物性格较少作细致的刻画。儿童故事是指为少年儿童提供的、适合他们读和听的那一部分。 种类: 小学课文多为历史故事(人物/情节)、神话故事、成语故事、科幻故事、民间故事(口耳相传/集体创作/鲜明的民族性)、推理故事等。 特点: 1. 故事性 · 传奇性:情节曲折离奇,具有怪异性和神秘色彩。 · 意外性:情节发展出乎意料、出奇制胜,虽单线发展,但有起伏变化、峰回路转。 · 连贯性:环环相扣、首尾呼应 · 单纯性:结构单纯、脉络清晰(情景顺序开展、单线发展) · 完整性:故事情节完整 2. 趣味性 · 具吸引力、感染力,激发兴趣与热情,从中寻求愉悦。 · 具有想象、神奇、惊险与充满游戏性的快乐生活的内容,巧妙设置悬念。 · 多用比喻Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-12365036877391086742011-07-08T21:14:00.001+08:002011-07-08T21:14:36.633+08:00各种文体的教学法(介绍)各种文体的教学法 小学语文教材中有各种不同体裁的文章。不同文体的文章在教学上虽然都遵循阅读教学的原则和方法,可是基于各自的文体特点,因此教学法必然有所差异。各体文的教学其实就是阅读教学的延伸。 小学语文教材中的文章可以从两个角度分类。一是从文章的表达方式分类:分为记叙文、说明文、议论文和应用文四种。二是从文学角度分类:即按照文学作品的习惯分类:小说、诗歌、戏剧、散文。除此之外,我们也按文学作品内容,在文章类别中增添了童话、寓言、民间故事及谜语。 Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6153782339769578974.post-19992585314064486562011-07-08T21:13:00.001+08:002011-07-08T21:13:58.502+08:00记叙文教学记叙文 记叙文的定义、种类和特点 定义: 记叙现实生活中人、事、物的一种文体。 种类: 在小学语文教材中,记叙文包括范围广,写人,记事、描景、状物的文章都属于记叙文。 特点: · 六大要素:时间、地点、人物、事件起因、发展、结果。 · 人称:第一和第三 · 表现手法:叙述为主,为了刻画人物,往往采用描写、抒情、议论的综合表现手法。 · 记叙方法:顺序、倒叙、插叙,多为顺序。 · 描写方法:人物外貌、语言、行为、心理描写;细节描写、环境描写。 · 中心明确:通过人物或事件的叙述直接或间接表露。 · 独特清晰的思路:围绕中心,安排材料,依据一定线索设计文章脉络,一般结构形式有两种,一种是纵式结构(按时间或空间发展顺序来安排材料),一种是模 式结构(在一个主题统率下,通过几件事或几个方面来记叙表达) · 语言较自由:不像诗歌讲韵律,但比较形象生动。 · 内容真实:要求真人真事,不像小说那样Tree Builderhttp://www.blogger.com/profile/02597523505403765721noreply@blogger.com0