My ads

Thursday, July 14, 2011

说明文教学:

 

说明文的定义/种类和特点

定义:

说明为主要表达方式,对客观事物或事理进行介绍或解说的一种文体。例如:对某一种事物的性状、构造、性能、用途进行介绍,或对某一问题发生的原因、发展、结果加以说明。

Tuesday, July 12, 2011

故事教学:

 

故事

故事的定义、种类和特点

定义:

故事,本指叙事性文学作品中一系列有因果关系的生活事件。它侧重于事件过程的描述,强调情节的生动性和连贯性,而对人物性格较少作细致的刻画。儿童故事是指为少年儿童提供的、适合他们读和听的那一部分。

Friday, July 8, 2011

各种文体的教学法(介绍)

各种文体的教学法

小学语文教材中有各种不同体裁的文章。不同文体的文章在教学上虽然都遵循阅读教学的原则和方法,可是基于各自的文体特点,因此教学法必然有所差异。各体文的教学其实就是阅读教学的延伸。

小学语文教材中的文章可以从两个角度分类。一是从文章的表达方式分类:分为记叙文、说明文、议论文和应用文四种。二是从文学角度分类:即按照文学作品的习惯分类:小说、诗歌、戏剧、散文。除此之外,我们也按文学作品内容,在文章类别中增添了童话、寓言、民间故事及谜语。

记叙文教学

记叙文

记叙文的定义、种类和特点

定义:

记叙现实生活中人、事、物的一种文体。

种类:

在小学语文教材中,记叙文包括范围广,写人,记事、描景、状物的文章都属于记叙文。

应用文教学:

 

应用文

应用文的定义、种类和特点

定义:

应用文是日常生活中用来处理实际事物的一种文体。

种类:

应用文适用范围广泛,种类很多。例如:书信、便条、通告、启事、会议记录、日记、请 假条等。小学课文常见的有私函、通告、启事、固记。

TUT 4 EDU 3103: Murid dan alam belajar

 

Download here:

Tut 4

TUT 3

 

Banding bezakan prinsip-prinsip pembalajaran Ewell yang dibincangkan dalam aktikel tersebut dengan prinsip pembelajaran Gagne.

Prinsip-prinsip Pembelajaran Ewell

•    dikemukakan oleh Ewell (1997) yang menggambarkan prinsip ini  mempengaruhi penguasaan pengetahuan, perkembangan kemahiran dan kompetensi apabila diaplikasikan dalam bilik darjah.

ISL 3

Tugasan: Rumuskan semula isi kandungan kuliah dan bahan-bahan dalam bentuk peta konsep/ pengurusan grafik dan simpan dalam portfolio.


Konsep Asas Pengajaran dan Pembelajaran

ü Penagajaran boleh dihuraikan sebagai memberkan arahan-arahan kepada atau berkongsi pengetahuan dengan orang lain
ü Dihuraikan sebagai satu cara menyediakan pelajar dengan pengetahuandan kemahiran yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik
Secara ringkas, pengajaran ialah:
i. Melibatkan diri dalam pembelajaran dan pertumbuhan sepanjang hayat
ii. Menghormati kanak-kanak dan remaja
iii. Berkongsi pengetahuan
iv. Membimbing, mengarah, memudah cara, mengasuh dan merancang
v. Menentukan matlamat untuk diri dan pelajar
vi. Menyalurkan budaya dan nilai nasional kepada orang ramai

TEORI PEMEROLEHAN BAHASA

Pengenalan:

Proses pemerolehan dan penguasaan bahasa kanak-kanak merupakan satu perkara yang rencam dan cukup menakjubkan bagi para penyelidik dalam bidang linguisitk. Bagaimana manusia memperoleh bahasa merupakan satu isu yang amat mengagumkan dan sukar dibuktikan. Pelbagai teori dari bidang disiplin yang berbeza telah dikemukakan oleh para pengkaji untuk menerangkan bagaimana proses ini berlaku dalam kalangan kanak-kanak. Memang diakui bahawa sama ada disedari ataupun tidak, sistem-sistem linguistik dikuasai dengan pantas oleh individu kanak-kanak walaupun umumnya tiada pengajaran formal. “…learning a first language is something every child does successfully, in a matter of a few years and without the need for formal lessons.” (Language Acquisition: On-line).

Pengenalan Literasi Bahasa melayu

 

Kemahiran bahasa dan komunikasi merupakan nadi kepada pembelajaran murid. Individu murid dikatakan telah menguasai kemahiran asas bahasa apabila mereka mempunyai kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis serta boleh berinteraksi dengan orang lain. Kebolehan berbahasa dan berkomunikasi dengan baik berupaya meningkatkan keyakinan murid untuk melibatkan diri secara lebih aktif dalam pembelajaran. Sekaligus ini akan menjadi asas kepada pembelajaran sepanjang hayat.

病句参考资料:

病句的概念
所谓病句,就是有毛病的句子。凡是违反语法结构规律或客观事理的句子都是病句,前者叫语法错误,后者叫逻辑错误。

病句类型

(一)实词使用不当
  1、单音词和双音词选用不当。有的地方该用双音词,就不应该用单音词;有的地方该用单音词,就不必硬把单音词加以双音化。
例如:
这儿的河流,流程都不太长,但水量很丰,流势很急。(“丰” 应改为“丰富”或“大”为好。)
大坝拦挡住河水,一个人工湖形成了。(“拦挡”应改为“挡”)


第六讲:病句

病句概念:

病句是句子生病了或是有毛病的。任何句子只要是没有根据正确的语法结构规律书写的句子都是病句。这就是说明一个病句是犯了语法错误。如果句子的书写违反客观事理,这句子称为病句或叫逻辑错误。

第五讲:修辞格的综合运用(3种)

修辞格的综合运用(3种):

1辞格的连用

同一种辞格或不同的辞格在一段话中的接连使用,叫连用。例如:①魔鬼头像堡垒,手像铁叉,腿像桅杆,口像山洞,牙齿像白石块,鼻孔像喇叭,眼睛像灯笼,样子非常凶恶。这句中是比喻的连用,同一辞格的连用,可使该辞格的作用更突出,更鲜明,可使气势得到强化。

第四讲:句式的运用和转换(4种)

句式的运用和转换(4种):
不同的思想内容可以用不同的句式来表达,同样的句式可以表达各种不同的内容,同样的内容也可以用各种不同的句式来表达。从修辞学的角度来说,可以表示基本上相同或相近意义的两种或多种在表达效果上具有细微差别的不同句式,叫做同义句式。所谓句式的运用和转换,就是能在一组同义句式中自如的转换,并能根据语言环境选用最恰当的句式来增强表达效果。

第三讲:辨析容易混淆的修辞

 

辨析容易混淆的修辞:

容易混淆的修辞手法,对这类修辞进行理解时,最好用分组比较的方法,比较它们之间的同异。

借喻和借代

a) 借喻的本质是“喻”,虽然它的本体和喻词都不出现,但隐含着可比的对象(即本体)。而借代的本质是“代”,是以事物的某种特征来代指本体,并没有可比对象。

b) 借喻因为是“喻”,一般可以补进“本体”和“喻词”。借代则没有可比物,无法这样补进。

c) 借喻一般可以对未出现的本体起描写作用。借代却只能起”代“的作用,其代用的词大多是名词或名词性短语,不能起描写作用。 在一篇文章中,如果前面出现了“××像××”地比喻句,后文直接使用喻体,这就成了借代了。

比拟和比喻:

比拟和比喻的相似之处在于涉及事物间的相比。 不同之处在于:

a) 从意义上看,比喻的重点在“喻”,即“比方”,它突出的是两事物的相似点;比拟的重点则在“拟”,即“比作、当作”,它直接把甲当乙来描述。

b) 从形式上看,比喻的喻体往往以名词性词语的形式出现,表示一种实体。比拟中起比拟作用的部分则是描述性的,其表现形式为动词性词语或形容性词语。

排比和对偶

不同之处主要表现在:

a) 排比必须有三项或三项以上构成,而对偶仅限于上下两句。

b) 排比在字数上无严格要求,只要求结构相同或相似即可,而对偶则要求字数相等或相近,且结构完全相同。

c) 排比的各项多有相同的词语做提挈词语,而对偶的上下句一般忌用相同的词语(宽对不那么严格)。

d) 排比一般只表示相近或相关的意思,而对偶则表达相对、相反或相连的意思。

设问和反问:

不同之处表现在:

a) 设问句有答或提请读者思考,往往在篇首或段首,目的是提请读者注意,且必须用问号;

b) 反问句不必答,问中已有明确答案,常常在段中或末尾,目的是加强语气,表示强烈的感情,所以有时可用叹号。

第二讲:常见修辞手法:其概念及作用

常见修辞手法:其概念及作用

比喻:是突出两个事物之间的相似点,有相似点才能构成比喻。使描写的事物形象鲜明生动,加深人们的印象。用它来说明道理时,能使道理通俗易懂,便于人们理解。可分为明喻、暗喻、借喻三种形式。明喻有(像、似、若、犹、好像、仿佛),形式上是相似关系。暗喻(成、变成、成为、当作、化作),形式上是相合关系。借喻则只出现喻体,本体与比喻词都不出现。如:燕雀安知鸿鹄之志!

Tuesday, July 5, 2011

EDU ISL 8

 

Tajuk:

Berdasarkan Bab 11 dalam Smaldino,S.E., Russell,J.D.,Heinich,R. & Molenda,M.(2005). Instructional technology and media for learning. (8th ed.).New Jersey:Pearson Educational Inc. dan artikel artikel lain, banding beza Akta Hak cipta yang digunapakai di Malaysia dan antarabangsa

Undang-undang hak cipta Malaysia

Undang-undang hak cipta Malaysia ialah undang-undang yang melindungi hak cipta di Malaysia. Undang-undang ini mengikut Akta Hakcipta 1987.

 

Latar belakang

Akta Hakcipta 1987 ditandatangani oleh Yang di-Pertuan Agong pada 30 April 1987. Akta ini memansuhkan Akta Hakcipta 1969.

Akta ini dipinda oleh Akta Hakcipta (Pindaan) 1997. Antara sebab utama pindaan ini ialah berikutan masalah pemindahan karya hak cipta melalui Internet.

 

Malaysia ialah satu daripada negara-negara yang menyertai Konvensyen Berne. Ini bermakna, karya-karya dari semua negara dalam Konvensyen ini menikmati perlindungan pada taraf yang sama dengan karya-karya di Malaysia. Walau bagaimanapun, karya dari negara yang tidak menyertai Konvensyen Berne juga berhak mendapat perlindungan sekiranya karya itu "mula-mulanya diterbitkan di Malaysia" atau "mula-mulanya diterbitkan di tempat lain tetapi diterbitkan di Malaysia dalam masa tiga puluh hari dari penerbitan di tempat lain itu".

 

Peruntukan

Jenis-jenis karya yang dilindungi oleh Akta ini ialah:

  • Karya sastera
  • Karya muzik
  • Karya seni
  • Filem
  • Rakaman bunyi
  • Siaran

Secara umum, hak cipta yang terdapat pada karya sastera, muzik atau seni selain daripada fotograf wujud sepanjang hayat si pencipta dan wujud sehingga 50 tahun selepas kematiannya. Bagi karya-karya jenis lain pula, jangka masa hak cipta ialah sehingga 50 tahun selepas karya itu mula-mula diterbitkan.

Tidak seperti undang-undang hak cipta di negara lain, Malaysia mengakui hak cipta bagi karya yang dibuat oleh Kerajaan atau pertubuhan Kerajaan. Ini dinyatakan dalam seksyen 11 (1). Sebagai perbandingan, undang-undang hak cipta Amerika Syarikat tidak merangkumi karya-karya yang dibuat oleh kerajaan kecuali sekiranya karya itu adalah untuk tujuan dagangan atau tujuan-tujuan khas lain. Oleh itu, hampir semua karya yang dibuat oleh kerajaan Amerika Syarikat adalah di dalam domain awam. Undang-undang hak cipta Indonesia juga tidak melindungi sebarang karya yang dibuat oleh Pemerintah.

 

Penguatkuasaan

Antara ciri unik yang terdapat dalam Akta Hakcipta 1987 ialah kewujudan kuasa untuk menguatkuasakan Akta tersebut. Akta ini memperuntukkan bahawa seorang pegawai polis boleh, dengan waran yang dikeluarkan oleh majistret, memasuki rumah atau premis pada bila-bila masa untuk mencari serta menyita apa-apa salinan langgaran hak cipta dan menggunakan kekerasan bagi menggeledah tempat itu.

Sunday, July 3, 2011

EDU 3103 ISL2

Tugasan: Membina Peta Minda

Main dan Perkembagan Kanak-kanak

clip_image001 3 kriteria pengalaman belajar kanak-kanak yang optimum

 
 

Cth: main yang

mengrangkumi 3 kriteria

- clip_image002pembelajaran melalui pengalaman langsung

- penglibatan diri secara aktif

- kebebasan belajar (gaya belajar, gaya berfikir, minat , masa)


clip_image001[1] Konsep main dan ciri-cirinya

 
  clip_image003

clip_image001[2] Jenis-jenis Main

clip_image004

clip_image001[3] Tujuan dan Kegunaan Bermain

Membolehan kanak-kanak :

1. membentuk konsep abstrak (main dengan objek)

2. membentuk kemahiran fizikal (main sensorimotor)

3. membentuk kemahiran bersosial (main asosiatif dan koperatif)

4. membuat persedian dan menguasai situasi kehidupan harian (main simbolik dan sosiodramatik)

5. menguasai kemahiran bertutur dengan bahasa yang sesuai (main sosiodramatik)

6. membentuk kemahiran literasi (permainan bahasa)

7. memperkukuh dan mengaplikasi kemahiran dalam situasi kehidupan harian (aktiviti pengayaan)

clip_image001[4] Kepentingan Main Dalam Perkembangan Kanak-kanak

H. Spencer

Melepaskan tenaga badan yang berlebihan

Sigmud Fred

Cara untuk mengurangkan emosi kebimbingan dan mengawal emosi

Jean Piaget

Menggerakkan perkembagan kognitif dan memperkukuh pembelajaran yang baharu (dalam suasana relaks)

Lev Vygotsky

Membina semula realiti tanpa pengaruh situasi @ halangan dan menggerakkan perkembangan intelek (scr x langsung)

- Kepentingan ‘MAIN’ :

* main = penting dalam perkembangan emosi dan intelek

Konteks Pendidikan ‘MAIN’ :

- Sesuatu kaedah dan teknik mengajar yang memberi peluang kepada murid melakukan aktiviti berpura-pura di bawah keadaan terkawal

- Mengembangkan potensi jasmani, rohani, sosial, dan intelek serta mengukuhkan kemahiran-kemahiran yang baharu dipelajari.

clip_image001[5] Kaedah dan Teknik Bermain

- penggunaan kaedah/ teknik mengajar: sosiadrama, demonstrasi, main peranan...

Langkah melaksanakan Aktiviti Permainan

- Jill Hadfield: Permainan diajar mlli demonstrasi dan x secara penerangan lisan shj.

clip_image005

clip_image001[6] Langkah-langkah Perlaksanaan Main

clip_image006