My ads

Wednesday, January 26, 2011

Nota Ringkas Bab 2

2.PERANAN GURU DALAM PBD
1)Persekitaran Pembelajaran Yg Kondusif
• Konsep Persekitaran Pembelajaran ;
 Iklim & bdy BD scr menyeluruh yg merangkumi aspek kmnksi, r/bntuk, pelan lantai, s/atur fzkl, kebolehan guru m’urus
 Borich (1996) ;
*B’unsur p’saingan – guru b’sifat autokratik, P&P b’pusat’n guru, p’saingan pupuk motivasi di klgn pljr.
*Koperatif – menekan’n sft k/= ant pljr & guru sbg pembimbing shj
*Individualistik – penyempurnaan tgs scr pribadi dgn bntuan gru yg minimum.
 Guru perlu m’pelbagai’n p’sktrn p’bljrn ikut thp kebolehan murid

Nota Ringkas Bab 1

1.PENGURUSAN BILIK DARJAH SEKOLAH RENDAH
1)konsep pengurusan bilik darjah
·   Definisi PBD :
-Lemlech ; PBD diibaratkan sbg okestra dlm khdpn BD yg perlu’n kurikulm, pylgrn prosedur & sumber pgjrn
-Hall ; 1 usaha b’terusan & m’jd proses orientasi pylgrn melibat’n aspek memotivasi’n pljr utk bljr, menyedia’n arahan & mklmt yg b’sesuaian & m’urus’n kerja pljr
-Doyle ; 1 proses selesai’n mslh b’hubung dgn p’turan dlm BD
-Kesimpulan ; proses yg dilaksana’n o guru dlm memasti’n bhw pmbljrn serta pgjrn dpt dilaksana’n dgn sebaiknya yg trt merangkumi penerapan dspln & t/tertib dlm BD

·   Konsep BD                      T/Kerja
Sis Ekologi
Tempat Kerja
§ Guru ; mrncg, m’ajar, mengawal, menilai, m’beri dorongan
§ Murid ; pglbtn xtif, siap’n tgsn, patuh arahan
Sistem Ekologi              Persekitaran BD (habitat)
Guru & murid (penduduk)
Interaksi P&P (kelangsungan hidup)
§  Ekologi peribadi (kepercayaan, keperluan, pglmn, l/blkg)
§  Ekologi BD ; semua pljr perlu sesuai’n ekologi diri dlm BD utk b’jaya

·   Ciri2 BD (Doyle 1986) :
§  B’bagai dimensi ; guru & pljr ada pelbagai peranan dlm BD
§  Unsur serentak ; byk perkara b’laku dlm masa sama (cth : guru trg’n konsep & cuba pantau kfmn pljr)
§  Kesegeraan ; kdr pantas b’lakunya sesuatu kejadian kpd pljr & kesannya
§  Ketidakbolehramalan ; byk perkara luar jangkaan blh b’laku dlm BD
§  Keterbukaan ; guru b’sifat t’buka & terima pndgn w/pun dr pljr
§  Sejarah ; guru perlu menyimpan rekod (cth : prstasi, kshtn dll)

·   Tugas Pengurus :
§  Urus P & P dgn rncg strategi yg sesuai bg pljr
§  Urus persekitaran pmbljrn (fzlk & p/sosial)

2)Ciri-ciri guru yg efektif dlm PBD
·   Kualiti peribadi
§  B’kemahiran komunikasi, t’urus, b’ilmu, mudah didampingi, ceria, b’semangat, fasih
§  Dimensi efektif ;
*berani m’hadapi cbrn *tgk’n prinsip, *keadilan sosial,                 *t’buka,
*ketabahan hati,              *keyakinan
*rendah diri                       *keazaman tgi
§  Komitmen ;
*m’laksana’n tgs dgn baik & teliti, menunai’n janji
*M’beri tumpuan kpd tgs2 pntg & hntr pd waktu ditetap’n.
*Komited pntg utk guru kwl rs kcw dlm BD
§  Tanggungjawab ;
*Utama’n kewajipan t’hadap murid
*Pemegang amanah ngra
*Pgjrn yg b’kualiti
§  Integriti ;
*Nilai amanah, jujur & saksama
*M’m’lihara kpntgn murid (xambil ksmptn)
*Melaksana’n tgs dgn ketelusan hati
*B’pegang kpd etika keguruan
·   Kompetensi Pengajaran & Pembelajaran
§  Peranan guru hari ini ;
*Sbg fasi b’banding penyampaian mklmt
*Perekabentuk kebolehan pljr
§  Kompetensi P & P dlm dri guru ;
*Kndgn m/pljrn – menguasai fakta, istilah & knsep umum dlm disiplin b’kaitan
*Strategi pgjrn – konstruktivis & beri peluang pljr b’kolaborasi & bina makna sndri
*Kmhrn penentuan mtlmt & prncgn pgjrn – b’usaha capai mtlmt dlm wktu yg ada & bt rfleksi bg menambahbaikan pgjrn
*Kmhrn pgrsn BD – wujud’n p’sekitaran kondusif (bntk p’aturan, pantau xtvt & tangani t/laku b’masalah)
*Kmhrn motivasi – strategi utk memotivasi’n pljr & xtvt yg m’bangkit’n kebolehan mrk.
*Kmhrn komunikasi – lisan & b/lisan
*Kmhrn teknologi – sbg alat sokongan bljr
·   Penghayatan Dan Amalan Nilai
§  Nilai : asas kpd p’bentukan sikap, persepsi, motivasi & p’sonaliti (INTAN,1993)
§  Nilai2 dlm perkhidmatan awam ;
*Amanah                                *Ikhlas                  *Dedikasi
*Tekun                     *Berdisiplin        *B’kerja/=
*B’budi mulia        *B’syukur
§  Tonggak 12 ; m’hargai masa, ketekunan, keserono’n b’kerja, baik hati, nikmat m’cipta kesederhanaan, kebijaksanaan, kesabaran,
§  Nilai dihayati & diamalkan dlm tugas.

BCN 3105: 识字、写字、阅读教学 5

识字教学一般步骤:
·         提出生字
-          生字较多的长课文,可以集中提出生字,然后再学习课文。
-          生字较少的短课文,可以随课文讲读的顺序提出生字。
-          方法:谈话法、提问法、股市方法介绍、指导观察实物,幻灯片或插图。
·         教学生字
-          音、形、义紧密结合。
·         复习巩固
·         运用生字
-          复述、造句、说话等。

BCN 3105: 识字、写字、阅读教学 4

3.0 字义教学方法
• 对学生运用词语、培养他们读写能力。必须“字不离词。”
• 教学:
- 以直接的具体刺激物作为理解词义的途径,把抽象与具体形象刺激物相联系。
- 利用学生已掌握的词义去理解新的词义。
- 把词义与学生的亲身体验或实际情景结合起来。
- 进行同义词、近义词、反义词比较。
- 指导学生把学过的词语在语言实践中运用,听、说、读、写过程中理解。

BCN 3105: 识字、写字、阅读教学 3


2.0 字形教学方法
·         目的在于使学生认清字形、牢记字形,掌握字的笔顺、笔画、偏旁部首及间架结构,进而提高识字能力,减少错别字。
·         分析法
-          按笔顺分析笔画。
-          教导独体字,要教好基本笔画,让学生掌握好零件,再认清每个笔画的位置和顺序。
-          合体字教学,要教好偏旁部首,掌握部件。
-          指导方法:分析笔画、部件、书空。
-          注:笔顺分析法(独体字教学);部件分析法(合体字教学);造字分析法(利用汉字的造字特点来识记字形)。

 

BCN 3105: 识字、写字、阅读教学 2

识字教学:
• 识字是音、形、义合体。
• 识字教学方法:
- 利用汉语拼音帮助识字的能力。
- 运用汉字规律辨析字形的能力,如,分析笔画笔顺、偏旁、多音字、多义字等。
- 运用原有的知识经验理解字义的能力。
- 查字典能力。

BCN 3105: 识字、写字、阅读教学

识字与写字教学:
1.0 文字
·         是语言的书写符号,具有形、音、义三方面。

2.0 汉字
·         汉字是表意文字,每个汉字有形音义结合。

2.1 字音
·         每个汉字一个音节,除了儿化。
·         汉字表音有三种情况:一字一音、同音字和多音字。
·         同音字、多音字及读音相近、字形相异的字很容易弄错,形成错别字。
·         掌握难点:
-          汉字是表意文字,形、音脱节。
-          汉字中的音近字、多音字多。
-          方言干扰大。

ELM 3102: Nota-nota Ringkas

ELM 3102: Nota-nota Ringkas

Insan Bermoral
Konsep Asas Moral 1
Konsep Asas Moral 2
Konsep Asas Moral 3
Konsep Asas Nilai 2
Modul ELM 3102
Nilai-nilai Agama Dan Masyarakat 1
Nilai-nilai Agama Dan Masyarakat 2
Nilai-nilai Agama Dan Masyarakat 3
Teori Perkembangan Moral Kanak-kanak 1
Teori Perkembangan Moral Kanak-kanak 2
Teori-teori Etika

Tajuk 2: Konsep Asas Nilai

Tajuk 2: Konsep Asas Nilai
Definisi dan fungsi nilai:


Jenis-jenis nilai
Peranan
·         Nilai Instrumental (Ekstrinsik)
·         Nilai Intrinsik
Nilai yg digunakan utk menunjukan hubungan atr nilai.
·         Nilai Subjektif
·         Nilai Objektif
Nilai yg digunakan utk menunjuk pandangan seseorang terhadap nilai.
·         Nilai Relatif
·         Nilai Mutlak (Absolute)
Nilai yg digunakan utk menunjukkan apa yg dinilai.


Saturday, January 22, 2011

Titas (Nota Tambahan)

Titas (Nota Tambahan) 

Pengenalan Gerak Kerja Kokurikulum Sekolah Rendah

1.0 KONSEP KOKURIKULUM

Kokurikulum ialah aktiviti pendidikan yang dirancang dan diperlaksanakan selepas waktu pelajaran formal di dalam dan di luar bilik darjah, berasas dan lanjutan pelajaran sesi persekolahan. Menurut Peraturan Kursus Pengajian, Akta Pelajaran 1956, kokurikulum adalah extra curriculum atau ‘kegiatan luar darjah’. Dalam pada itu, Peraturan-peraturan Kokurikulum Kebangsaan di bawah Warta Kerajaan, Akta Pendidikan 1995 yang bertarikh 31.12.1997 pula menyifatkan kokurikulum sebagai “kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah yang memberikan pelajar peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dipelajari dalam bilik darjah”.

Kokurikulum juga dikenali sebagai kurikulum tambahan (extra-curriculum) atau pendidikan untuk waktu lapang (education for leisure) atau aktiviti kelas tambahan (extra-class activities). Aktiviti-aktiviti kokurikulum sebahagian besarnya dilakukan di luar bilik darjah. Ia merupakan aktiviti amali sebagai lanjutan kepada mata pelajaran di dalam bilik darjah, iaitu sebahagian daripada kurikulum formal yang merangkumi aktiviti-aktiviti persatuan, kelab, permainan dan sukan, serta unit beruniform yang dijalankan sebelum atau selepas waktu persekolahan.

Tajuk 1: Konsep Asas Moral

Tajuk 1: Konsep Asas Moral

Moral
-          Ditakrifkan sbg tingkah laku atau amalan yg sejajar dgn tatasusila dan undang2 msyrk.
-          Moral adalah ajaran, kumpulan peraturan & ketetapan, lisan atau bertulis ttg bagaimana manusia harus hidup & bertindak agar menjadi manusia yg baik.
-          Pertimbangan moral bergantung kpd suasana atau keadaan dimana seseorang itu dibesarkan, sistem sosial atau kelas dimana dia hidup & agama yg dianuti.
-          Amalan atau tindakan yg dikatakan bermoral:-
a.       Pengawalan diri terhadap sst keinginan nafsu atau dpt menahankan diri dari melakukan sst tingkah laku yg dianggapkan salah.
b.       Kawalan terhadao keperluan fizikal yg berdasarkan kpd peraturan2 msyrk yg telah diterima secara rasional.
c.       Bertindak secara rasional terhadap sst keputusan moral yg melibatkan pentafsiran ini dilakukan dgn adanya maklumat atau pengetahuan yg mencukupi dan dihuraikan dgn pemikiran secara objektif atau kritik.
d.       Sentiasa menjaga dan bertindak dlm keadaan yg berdisiplin serta menghayati sst standard hidup yg dicapai oleh sosioekonomi msrk.

Tugasan PBS

Pemerhatian Terhadap Kelas Pendidikan Jasmani

Tarikh                          : 10/03/2010
Masa                          : 8.00-9.00 am
Tempat                       : Dewan Sekolah
Nama Guru                : En. Chia Sin Hoi
Kelas                          : Tahun 3Cemerlang
Bilangan murid          : 36 orang
Sekolah                      :
1.     Semasa aktiviti memanaskan badan,
a.     Adakah aktiviti memanaskan badan dijalankan sebelum bermulanya sesi pengajaran dan pembelajaran kelas Pendidikan Jasmani?

Ya. Sebelum memulakan aktiviti permainan ping pong dan permainan bola racun, aktiviti memanaskan badan dijalankan selama 5 minit secara berperingkat bagi mengelakkan berlakunya kecederaan badan. Dalam kelas yang diperhatikan ini, guru memulakan pengajaran dengan mengarahkan murid untuk berlari mengelilingi dewan mengikut arah jam dan lawan arah jam selama satu pusingan bagi setiap pusingan yang lari. Selepas itu, Cikgu Chia membimbing murid dalam melakukan aktiviti memanaskan badan dengan membuat demonstrasi di depan murid.

语言教学法

语言教学法:

简述下载:

学习方法
导入技能
德育与美育
思维训练
教学方法
教学模式
教学策略
教学组织
教学评价
教学语言运用方
教态语
教材分析方法
文体写作与教案编写
演示技能
电化教学
素质:教师的语言
练习与作业
讲解概念和板书
课堂提问

Tajuk : Pendidikan Prasekolah

Tajuk : Pendidikan Prasekolah.

*      Pendidikan Awal Kanak-kanak.
*      Kurikulum Pendidikan Awal Kanak-kanak.
*      Berasal daripada perkataan Latin ( curere )
*      Laluan dari satu peringkat ke satu peringkat.
*      Dalam bidang pendidikan menurut Kliebard 1982 kurikulum ialah  jurusan pengajian yang diikuti di sekolah.
*      Manakala menurut R.M Gagne 1974 kurikulum ialah satu siri unit atau isi kandungan yang disusun.

Prasekolah

Prasekolah

Muat Turun:

前后鼻音绕口令

小光大观

小光大观去观光,
观光客参观。
观美旅店最美观。
光急着要参观,
抓大观进观美。
大观小光在观美,
遇到好友叫光祥。